המכללה להישגים בע"מ | קורסים בשיתוף עם קרן ידע לאקדמאים במח"ר | ניהול ידע בארגונים דלג אל התוכן דלג אל התפריט העליון דלג אל החיפוש דלג אל התוכן בתחתית האתר
התקשר אלינו
  • תמונה להמחשה - המכללה להישגים - בית הספר לניהול והדרכה. עושים את
מתלבטים איזה קורס מתאים לכם?
השאירו פרטים ונעזור לכם להחליט!

חדש קורס עזרה ראשונה בשיתוף מגן דוד אדום!

 
 

ניהול ידע בארגונים

פרטי הקורס

מספר שעות: 100 | מספר מפגשים: 14 | תאריך התחלה: 22.01.2025 | תאריך סיום: 07.05.2025 | שעות: ‎08:30 - 15:15 | מיקום הקורס: רמת אפעל, סמינר אפעל | ימים בשבוע: ד' | מחיר: 2,600 ₪

 

רציונל

ניהול הידע הוא עולם-תוכן דיסציפלינארי חדש בתוך תחום הניהול, הצומח ומתפתח בארץ ובעולם ומחייב למידה והתמקצעות. בעולם העסקי המורכב והמסובך של ימינו, מתחדד הצורך בניהול אפקטיבי ומיטבי של הארגון. ארגונים רבים בישראל משיקים תכניות ארגוניות לניהול ידע ולמידה ארגונית במטרה להפוך לאפקטיביים יותר ומובילים בתחומם, כדי לממש בצורה מיטבית את היעוד העסקי שלהם. המשאב המרכזי של הארגון הוא הידע הקיים והידע החדש הנוצר, ועל כן- הכרה בכך מחייבת ניהול מושכל של משאבים אלה.
 
מטרות הקורס:
  • הקניית מיומנויות וכלים לניהול הידע בארגון.
  • מתן כלים מעשיים ליישום תהליכי ניהול הידע בארגון.
 
קהל היעד: אקדמאים, חברי קרן ידע , מנהלים ועובדים במשק  הציבורי, הנדרשים לניהול הידע בארגון.

 

בין נושאי הלימוד:
  • ניהול, למידה וידע- מתווה גנרי לניהול הידע.
  • תהליך ניהול הידע בארגון- ניהול ידע פנים ארגוני וחוץ ארגוני.
  • קהילת הידע -  RSS, עקרונות שיתוף מידע וידע.
  • ניהול ידע אישי באמצעות המחשב האישי.
  • איתור צרכי ידע- תפקיד מנהל הידע ושיטות לאיתור צרכי ידע בארגון.
  • שיתוף ידע בתמונות, מצגות, מועדפים ומסמכים.
  • כללים ומנגנונים לניהול ידע- סקירה על מגוון כלים (כתובים, בינאישיים וכד').
  • ניהול והובלת שינוי- אתגרים בתהליך ניהול הידע בארגון, גישות לרתימת עובדים ומנהלים.
  • מודיעין עסקי- אסטרטגיית חיפוש מידע, מקורות מידע וארגון מידע.
  • תהליכי הטמעה: מודלים להטמעת השינוי בארגון.
  • רשתות חברתיות- פייסבוק, טויטר, בלוגים.
 
 
 

 

 

מרצים: יגאל חמיש, אורטל שמלץ.

 
שיטות לימוד: הרצאות פרונטליות , סדנאות ושימוש באינטרנט.
 
 
 

אתגרים ודילמות בתפקיד מנהל הידע

   1. ריכוז למול ביזור

האם מנהל הידע ואנשיו מנהלים את המידע הארגוני בפלטפורמות השונות (טכנולוגיות ושאינן טכנולוגיות) באופן בלעדי וריכוזי או מבזרים את הניהול לדרגים שונים בארגון?

היתרונות בריכוז עבודת מנהלת הידע הם: שליטה ובקרה, שמירה על סטנדרטים אחידים, ראייה חוצת ארגון וכד'

 החסרונות המרכזיים בריכוז עבודת מנהלת הידע הם: המידע והידע הארגוני נמצאים בכל מקום ואינם מרוכזים אצל מנהלת הידע והעיסוק באיתור ארגון והפצת המידע קשה ואף בלתי אפשרי, התנהלות ריכוזית לאורך זמן עומדת בניגוד לתפיסה הערכית של ניהול ידע בה כל אדם הוא מנהל ידע. 

 2. שימור מול פיתוח

באיזו מידה להשקיע בפיתוח ואיתור ידע חדש לעומת תהליכי תיעוד ומיסוד של מידע?

הרבה מאד ארגונים נושאים את דגל החדשנות ומשקיעים בפיתוח של ידע חדש משאבים רבים, אך נוטים להזניח את תהליכי התיעוד והנגשת המידע הקיים בארגון. תחום החדשנות נתפס כנוצץ יותר אך לעיתים דווקא השימוש החוזר במידע קיים יכולים להביא ליתרון וערך ממשי לארגון. לדוגמא: שימוש חוזר בלקח שהופק בארגון.

 3. ערכו של המידע

מתי יש תוקף למידע והוא בעל ערך ממשי לארגון ומתי ניתן להגדיר מידע כ"פג תוקף"?

ארגונים רבים נוטים לעסוק בשימור וניהול מסמכים מתוך חשיבה שתיעוד נכון של כלל המסמכים בארגון ושמירה שלהם תאפשר לאנשים נגישות גבוהה למידע. עקרון מוביל בתחום ניהול הידע הוא  כי עומס מידע כמוהו כחוסר מידע. על כן על מנהל הידע לסייע לארגון להגדיר מהם תחומי הליבה ומהו המידע שתיעוד ושימור שלו יתנו ערך ממשי לעובדים.

4. מומחיותו של מנהל הידע

האם מנהל הידע הוא מומחה תוכן או מומחה לתהליך?

שאלה זו נדונה במאמר הבא

5. טרנדיות מול מסורתיות

באיזו מידע על מנהל הידע לאמץ טרנדים וטכנולוגיות חדשות בתחום?

הטכנולוגיה מתפתחת ומשתנה באופן תדיר, טרנדים רבים נוצרים חלקם נעלמים חלקם נשארים. על מנת הידע לבחון את הכלים והטכנולוגיות לתמיכה בתהליכי ניהול ידע אך ורק דרך הצרכים והמאפיינים הארגוניים. מנהלים רבים מעוניינים להיות חלק מהטרנד הנוכחי ולכן דוחפים לאימוץ טכנולוגיות חדשות מבלי לקחת בחשבון את השפעתה על העובדים בארגון, שינוי דפוסי העבודה וכד'.

 

אתגרים בתפקיד

  1. רתימת הנהלת הארגון להובלת מדיניות כל ארגונית בתחום ניהול הידע והקצאת משאבים למימושה.
  2. ניהול השינוי הארגוני והנעת העובדים לאימוץ התרבות ותהליכים של ניהול הידע.
  3. נדרשת שליטה של מנהל הידע בתחומי תוכן רבים – פסיכולוגיה ארגונית, ארגון ושיטות, מערכות מידע, מידענות וכד'.
  4. מענה לצורכי מידע מגוונים בארגון (איזה כלי/שיטה מתאימים לאיזה צורך) וטיפול בסוגי מידע וידע שונים.
  5. הערכת אפקטיביות – יש קושי בבידוד תרומת ניהול הידע לארגון והצגת החזר השקעה.
 

הרשמה לקורס תאריכי פתיחת קורסים
< חזרה לעמוד הקודם
חזרה לראש העמוד