זרקור נוסף על תפיסת הניגודים המשלימים בניהול דלג אל התוכן דלג אל התפריט העליון דלג אל החיפוש דלג אל התוכן בתחתית האתר
התקשר אלינו
  • תמונה להמחשה - המכללה להישגים - בית הספר לניהול והדרכה. עושים את
מתלבטים איזה קורס מתאים לכם?
השאירו פרטים ונעזור לכם להחליט!

זרקור נוסף על תפיסת הניגודים המשלימים בניהול

                               
נילי גרמנוב,B.A , D.Ac –מרצה ורכזת הדרכה במכללת להשגים.
מומחית ברפואה סינית, בעלת ניסיון רב כמנתחת מערכות מידע.  
 
 
מטרת המאמר
 
במקורותינו יש ייצוג של כבוד לתפיסת הניגודים המשלימים. ספר בראשית נפתח בפסוק "בראשית ברא ה' את השמים ואת הארץ..." השמים והארץ, הגשמי והרוחני,שני ניגודים משלימים אלה מכילים בתוכם את העולם כולו. ניתן למצוא את תפיסת הניגודים המשלימים גם בסמל המגן דוד. המורכב משני משולשים הפונים לכוונים הפוכים. האחד קודקודו כלפי מטה לארץ, והשני קודקודו כלפי מעלה, לשמיים. סמל מגן הדוד אחד הסמלים המייצגים שלנו, מורכב משילוב של שני הניגודים המשלימים.
תפיסת הניגודים המשלימים היא מאבני היסוד של הפילוסופיה והרפואה הסינית. תפיסה זו שייצוגה מוכר לנו בסמל היין-יאנג המוכר מסבירה את עולם התופעות בעולמנו.
רבים מכירים את הסמל של היין (שמבוטא: YIN) והיאנג ((yangאולם מעטים מודעים למשמעותו הרחבה ותפיסת היחסיות, הניגודיםהמשלימים והתנועה המתמדת שהוא מייצג.
מאמר זה יציג בקצרה את מקור התפיסה של הניגודים המשלימים ברפואה הסינית, ואת המבט הייחודי שתפיסה זו מאפשרת בעולם הארגונים המוכר לנו.  
 
תפיסת הניגודים המשלימים ברפואה הסינית
סמל היין והיאנג 
 
 
ישנם מספר פרשנויות והסברים לסמל היין והיאנג. במאמר זה אציג בקצרה הסבר המתייחס לחוקיות החלה בשינויים בטבע. לפי פרשנות זו הפירוש המילולי של הסמל הוא הצד המואר של הגבעה.  כדי להבין את משמעות הסמל, נדמיין גבעה, ושמש המאירה צד אחד של הגבעה.כמו בתמונה.
 
 נוכל לראות כי הגבעה מחולקת לצד בהיר (מואר) וצד כהה (מוצל) .
 
היין שהוא האיזור הכהה בסמל, מייצג את הצד המוצל של ההר - הצד המוסתר מעין השמש. היאנג ((YANG) האזור הבהיר של הסמל,מייצג את  הצד המואר של ההר - זה שהשמש מאירה עליו.
מהגדרות אלה נגזרים ההבדלים בין היין והיאנג והמשמעויות שלהם. סמל היין-יאנג, מייצג את היחסיות והניגודים המשלימים שבין היין והיאנג. מקורו של היאנג בשמים, והוא שואף לאדמה. ואילו והיין, מקורו באדמה, והוא שואף לשמים. היין והיאנג מנוגדים, ומשלימים זה את זה בו. הקרבה לשמש או המרחק ממנה מגדירים את מכלול המאפיינים שלהם.   היאנג הקרוב לשמש הוא יותר חם, גבוה, חיצוני או מוחצן, מסמל אנרגיה, זכריות לעומת היין , המוצל מהשמש המסמל קור , אדמה, עומק, מופנמות,חומר,נשיות.  מושג היחסיות הוא מרכזי בתפיסה זו. אנו מודדים תכונות בהשוואה בין אובייקטים .גבוה מוגדר לעומת נמוך, בולט לעומת שקוע,  שמים לעומת אדמה, אנרגיה לעומת חומר,חום לעומת קור וכו'.  
יין ויאנג הם ניגודים ,אך הניגודיות היא יחסית, משום  שאין דבר שהוא רק יין או רק יאנג. בכל אחד קיים גרעין המנוגד לו, דבר המתבטא בכך שכל דבר הוא יין או יאנג ביחס למשהו אחר, ולא באופן מוחלט.
 למרות היותם הפכים, אין קיום לאחד בלעדי השני, ובכל דבר כלולים כוחות מנוגדים, נפרדים אך תלויים זה בזה. יממה בנויה מיום ולילה; החיים מורכבים ממנוחה ועשייה; עולמנו בנוי מחומר ומרוח (אנרגיה); אין התפשטות ללא התכנסות, ולהיפך.
קיימת תנועה מתמדת של מחזוריות,השתנות וזרימה בין הניגודים של היין והיאנג.
המאפיינים הגבריים הם מאפייני היאנג, במהלך מחזור החיים הגבר  הולך ומאבד יאנג (חום ואנרגיה) עם השנים. לגברים צעירים בדרך כלל חם יותר מאשר לנשים צעירות.התכונות היאנגיות מתבטאות גם בתכונות כמו אגרסיביות, לוחמנות, תקיפות, חוזק, אולם עם הגיל, נעשה לגברים קר, ואז רואים אותם יושבים ועל ברכיהם שמיכת צמר מחממת, והם הופכים יותר רגשניים. האישה מאבדת יין, מאבדת קור ונעשה לה חם עם השנים- והיא חווה את גלי החום של גיל המעבר והופכת אסרטיבית יותר.
 לפי הרפואה הסינית המצב האופטימאלי הוא איזון, או שאיפה לאיזון, בין היין לבין היאנג. כדי להגיע לאיזון משתמשים במספר רב של שיטות שלא יפורטו במאמר זה, אולם ללא התייחסות לקו האיזון לא נוכל לדעת אם מדובר בחוסר יין או בעודף יאנג. לכן החשיבות בזיהוי ומודעות ליחסים בין היין ליאנג.
 
 
מהמיקרו אל המקרו- מחזור החיים של מערכות וארגונים
 
כל ישות בעולמינו ניתנת לבחינה החל מהרכיב הזעיר ביותר,ועד המכלול הרחב ביותר הידוע לנו. כך אם נתייחס לגוף האנושי- החל מרכיבי התא ועד לתא השלם הפועל כיחידה בעלת תפקיד עצמאי,  דרך מצבור תאים המרכיבים איבר בעל תפקוד ספציפי (לב, ריאות וכו'), ועד מצבור איברים הפועלים יחד ומרכיבים את גוף האדם. כך בראייה רחבה ומיוחדת זו ניתן להתייחס גם לארגונים. כל ארגון מורכב מעובדים שכל אחד מהם בעל אופי, צרכים, תפיסות ויכולות עצמאיות , היוצרים ביחד באמצעות כלי ניהול, יחידה עצמאית בעלת מטרות מוגדרות בשם ארגון.
לפי מודל מחזור החיים הארגוניים ע"פ אדיג'ס , ארגונים מקיימים מחזור חיים ושלבי התפתחות הדומים לאלה של בני אדם. במחזור חיים של ארגון ניתן לזהות ארבעה שלבי התפתחות עיקריים: היזמות, ההתבססות, ההתמסדות וההשתכללות.
גם את מחזור החיים של מערכות מידע, כפי שמוצג בנוהל מפתח, ניתן להבין ולנתח לפי גישת הניגודים המשלימים של היין והיאנג: החל משלב הייזום, דרך  חקר ישימות, אפיון דרישות המשתמש, פיתוח התוכנה, הטמעת המערכת והדרכת המשתמשים. שלב הייזום של הרעיון הוא פנימי ביותר ומקביל לצד המוצל של ההר, בד"כ מבצע אותו אדם אחד או קבוצה מצומצמת. לעומת זאת שלבי הטמעת התוכנה וההדרכה מתבצעים "בצד המואר של הגבעה, מאופיינים ביאנג, שווק, ומערבים יותר אנשים.
כל שלב במחזור חיי הארגון מאופיין על ידי דפוסים מבניים והתנהגותיים הדורשים תמהיל ניהולי ייחודי. תמהיל שידע לשלב בין תכונות ניהוליות מנוגדות אשר שסייעו  למעבר לשלב הבא במחזור החיים תוך כדי מתן אפשרות ביטוי עצמי לתכונות שונות וגם מתן ביטוי לכישורים שונים הנמצאים בכולנו.  כרטיס הביקור אותו מעדיפים להציג בעולם העבודה הוא כרטיס ביקור "יאנגי" המקדש ערכים סטריאוטיפיים של סגנונות ניהול מוכרים:
משימתי- היודע לדחוף, ליישם, לבצע ולממש רעיונות, מנהלתי- המתרכז בשמירה על נהלים, בשמירה על סדר, בארגון ובשמירה על כללים. יזם -היוזם רעיונות, יצירתי, בעל דמיון וחדשן. מתכלל - המחבר בין אנשים, מגבש הסכמות, מחפש פשרות.
אולם כפי שאנו יודעים מתוך מודל הניגודים המשלימים, הבאה לידי ביטוי של אופי ניהולי מסוים, לא יכול להיות שלם אם נתעלם מתכונות ניהוליות משלימות גם אם נראות מנוגדות. המנהל המתכלל הוא גם  משימתי, והמנהל המשימתי צריך להביא לידי ביטוי יכולות בגיבוש פשרות.
 

במקומות העבודה אנו מבלים חלק גדול מאוד מהזמן ביממה.
אופי הארגונים, האווירה בהם, והתפיסה הניהולית הרווחת בהם, היא בעלת השפעה רבה לא רק על השגת מטרות הארגון או על העובד כפרט, על איכות חייו, בטחונו ודימויו העצמי, אלא בעלת השפעת גומלין מכרעת גם על החברה כולה.
השינויים האיטיים אך מתמידים של מעברים בין הניגודים המשלימים הנעים מקידוש ההישגיות שהטביעו את המושג  "המרוץ המטורף" לבין מתן כבוד לאנושי, פתיחות וקבלת השונה וכו', מייצגים את השאיפה לאיזון במישור האישי הבאה לידי ביטוי במישור האירגוני.
 
 
סיכום
תפיסת הניגודים המשלימים מספקת לנו זווית ראיה נוספת להבנת התהליכים הארגוניים החל בעובד והתהליכים שהפרט עובר בארגון, ועד לתהליכים שעובר הארגון במחזור חייו.
אם נשכיל להבין תפיסה זו וליישמה במישור הארגוני, נדע לרתום ולפתח את כל ספקטרום הכישורים והתכונות של המשאב החשוב ביותר.
 
< חזרה לעמוד הקודם
חזרה לראש העמוד