יישום עקרונות הניגודים המשלימים בארגון דלג אל התוכן דלג אל התפריט העליון דלג אל החיפוש דלג אל התוכן בתחתית האתר
התקשר אלינו
  • תמונה להמחשה - המכללה להישגים - בית הספר לניהול והדרכה. עושים את
מתלבטים איזה קורס מתאים לכם?
השאירו פרטים ונעזור לכם להחליט!

יישום עקרונות הניגודים המשלימים בארגון

 
 
 
1.       Out of Focus-   ראית המכלול מבלי לאבד את הפרטים  והתמקדות  בפרטים מבלי לאבד את המכלול.
 
2.       משמעת וחופש- משמעת ( מסגרת/גבולות/איכות מקצועית ) וחופש ( יצירתיות , אלתור, יוזמה, פרשנות אישית, תובנות אישיות בביצוע. )
 
3.       עבודת צוות ומרחב אישי- עבודת צוות סינרגטית ומתן מקום לכל חבר צוות להביא את הוירטואוזיות האישית שלו לתוך הצוות , בדרכו.
 
4.       תכנון , יישום בהתאם לתכנון ו  איתחול ( RESTART)–    לתכנן לא לוותר על הדברים החשובים – שאיפה לשלמות. ולא להיכנס למצב של אוטומט – לעשות אדפטציה למציאות המשתנה
 
5.       חדש   ו  ישן–  אין חדש ללא ישן  ו ישן שאיננו מתחדש לא קיים. המסורת של הארגון, העובדים הותיקים,הם  הבסיסים שלו והפתיחות לחשיבה חדשה, לעובדים ומנהלים המביאים  חדשנות ויכולות אחרות יוצרות ניגוד משלים.
          " היצירות שלי הן לא ממדף ספרים שנשלף. הן כל הזמן נמצאות בהתהוות, בעדכון , בתהליך; ואם יצירה לא נמצאת בתהליך, אז היא נעלמת, ואז אני לא שונא אותה כי היא לא קיימת"
          ( אוהד נהרין עיתון " הארץ " , מרץ 2010 ).
 
6.       צוות המאמנים מקשיב , שותף ודורש צייתנות– צוות המאמנים ( הממונים ) באים ממקום של הקשבה, סיוע, מתן תמיכה פיזית, אישית ומקצועית אין " דיסטנס "  ודורשים משמעת וציות . הרקדנים   ( העובדים ) שותפים ושומרים על הגבולות.
 
 
 

מעגל הניגודים המשלימים

 
 
קבוצה מס' 1
 
Out of Focus-   ראית המכלול מבלי לאבד את הפרטים  והתמקדות  בפרטים מבלי לאבד את המכלול
 
נושאים לדיון ולחשיבה:
 
התייחס למכלול, למסגרת תוך " טשטוש " הפרטים
 
נסה להתבונן ביחידה /  בארגון שלך  מבלי להתייחס לפרטים המרכיבים אותה ולשאול:
 
כיצד היא משתלבת בארגון? כיצד הארגון משתלב בסביבה?
האם ה" ממשקים " עובדים טוב?
כיצד נראית  ה " תמונה " של היחידה / הארגון שלך ?   כיצד אתה מצייר את התמונה הזאת?
מה אתה עושה כדי להתמודד עם הסביבה  וכדי לאפשר פיתוח, מצוינות צמיחה .
 
 
התייחס לפרטים תוך " טשטוש " המסגרת והמכלול:
 
האם המבנה והתהליכים עובדים טוב?
עד כמה עובדי היחידה מקצועיים?
עד כמה המקצועיות שלהם תואמת את הצפיות שלך ואת הצפיות של הלקוחות?
כיצד אתה , כמנהל משפר את הביצועים של עובדי היחידה את אופן התנהלותה?
 
ועכשיו, נסה לשלב את שני התחומים בה זמנית
 
מהם התובנות? מהם המסקנות?
 
 
 
 
 
קבוצה מס' 2
 
1.     משמעת וחופש -     משמעת ( מסגרת/גבולות/איכות מקצועית ) וחופש ( יצירתיות , אלתור, יוזמה, פרשנות אישית, תובנות אישיות בביצוע. )
 
משמעת ( מסגרת/גבולות/איכות מקצועית )
 
כמנהל יחידה / ארגון  נסה להעריך עד כמה יחידתך ממושמעת?
האם יש גבולות? האם עובדים שומרים על הגבולות?
האם הסטנדרטים המקצועיים ברורים ?  האם העובדים שואפים לעמוד בהם? עומדים בהם לאורך זמן?
כיצד כל זה משפיע על  העוצמה ועל התוצאות של יחידתך?
 
 
חופש ( יצירתיות , אלתור, יוזמה, פרשנות אישית, תובנות אישיות בביצוע. )
 
 
עד כמה עובדים ביחידתך יוזמים?
עד כמה הם נותנים פרשנויות אישיות שלהם  ומרגישים שיש לכך מקום?
עד כמה מתאפשר לעובדי יחידתך למצוא לעצמם את הנתיב  לצורך השגת תוצאות מיטביות תוך שמירה על המסגרת ועל הגבולות.
 
 
ועכשיו, חשוב יחד עם הקבוצה כיצד ניתן לשלב ביניהם במעגל העבודה היומיומית?
 
מהם התובנות?  מהם המסקנות?
 
 
 
 
קבוצה מס 3
עבודת צוות ומרחב אישי- עבודת צוות סינרגטיתומתן מקום לכל חבר צוות להביא את
 
הוירטואוזיות האישית שלו לתוך הצוות .
 
עבודת צוות סינרגטית
 
האם יחידתך עובדת כצוות? האם ההנהלה של הארגון שלך עובדת כצוות?
עד כמה חברי הצוות מסייעים אחד לשני ומסתייעים אחד בשני?
האם ישנם מסגרות של עבודת צוות, כגון פגישות צוות, בניית פרויקטים בצוות וכד?
עד כמה, להערכתך, הצוות מצליח לייצר פתרונות ותוצרים יוצאי דופן כתוצאה מעבודת צוות?
 
מתן מקום לכל חבר צוות להביא את הוירטואוזיות האישית שלו לתוך הצוות .
 
עד כמה אתה מזהה אצל כל עובד בצוות שלך נושא אחד לפחות בו ביצועיו גבוהים במיוחד?
עד כמה כל אחד מהעובדים מביא לידי ביטוי את יכולותיו וכישוריו האישיים הייחודיים?
כיצד אתה נותן ומאפשר לכל אחד את מקומות העוצמה והייחודיות שלו
 
          ועכשיו, נסו לשלב את שני התחומים – עבודת צוות תוך  מתן מקום לכל אחד להביא את תחומי העוצמה שלו וכל זאת בצורה הרמונית וזורמת.
 
מהם התובנות?          מהם המסקנות?
 
 
 
 
קבוצה מס 4
 
תכנון , יישום בהתאם לתכנון ו  איתחול ( RESTART)–    לתכנן לא לוותר על הדברים החשובים – שאיפה לשלמות. ולא להיכנס למצב של אוטומט – להתאים למציאות המשתנה
 
לעבוד בצורה מתוכננת ולא לוותר על הדברים החשובים
 
האם יש תכנית עבודה?
האם ישנם יעדים אישיים, יחידתיים ארגוניים?
האם עובדים  ומנהלים עובדים לפי סדרי עדיפויות ברורים וידועים?
כיצד מתבצעת בקרה ומדידה של עמידה בתכנית העבודה וביעדים?
כיצד מתמודדים עם פערים בין התכנון לביצוע? ( ביצוע לא השיג את התכנון , ביצוע מעבר לתכנון )
 
 
לא להיכנס למצב של אוטומט
 
עד כמה קיימת גמישות בתכנון ויש מקום לתכנון מחודש?
כאשר נתקלים בקשיים ובחסמים, עד כמה יש מקום לעצור, לבדוק, ללמוד ולתכנן מחדש?
עד כמה יש פתיחות לראות את המציאות המשתנה ולשנות את התכניות , את ההרגלים ואת ההתנהלות המוכרת?
 
 
 
 
ועכשיו, נסו לשלב את שני התחומים – תכנון וגמישות גמישות ותכנון פתיחות לשינויים תוך היצמדות לדברים החשובים
 
 
מהם התובנות?
 
מהן המסקנות?
 
 
 
 
קבוצה מס' 5
 
 
חדש   ו  ישן–  אין חדש ללא ישן  ו ישן שאיננו מתחדש לא קיים.
 המסורת של הארגון, העובדים הותיקים, הם  הבסיסים של הארגון והפתיחות לחשיבה חדשה, לעובדים ומנהלים המביאים  חדשנות ויכולות אחרות יוצרים ניגוד משלים.
 
 
האם עובדים חדשים " נחשבים " יותר  מותיקים?   האם להיפך?
 
כיצד נותנים לותיקים את המקום הראוי ולא מותרים להם, ומצפים מהם לשמור על הרעננות תוך הבאת הידע והניסיון.
 
כיצד מחברים עובדים חדשים למסורת של הארגון תוך מתן מקום לחדשנות, לרעננות , ליצירת שינויים?
 
כיצד משלבים את היכולות העוצמות והאנרגיה של חדשים יחד עם ניסיון וחכמה של ותיקים כך שמעגל הניגודים יצור עוצמה ויצמיח את הארגון ואת עובדיו ?
 
נסו לתת מספר דוגמאות ליישום עקרון של ישן וחדש כמעגל של ניגודים משלימים ביחידה / בארגון.
 
 
 
 
קבוצה מס' 6
 
שותפות וצייתנות– צוות המאמנים ( הממונים ) באים ממקום של הקשבה, סיוע, מתן תמיכה  
פיזית, אישית ומקצועית ודורשים משמעת וציות . הרקדנים  ( העובדים )
 
שותפים ושומרים על הגבולות.
 
הקשבה, סיוע, מתן תמיכה  פיזית, אישית ומקצועית
 
האם  ביחידתך, בארגון מנהלים מקשיבים לעובדים?
האם מנהלים  מסייעים, מאמנים, מאפשרים לעובדים הזדמנות להתפתחות?
האם מנהלים מכירים את העובדים ומבינים אותם?
האם מתייעצים עם עובדים?
להערכתך, עד כמה עובדים חשים תחושה של שותפות?
כיצד כל זה מתקיים בארגון שלך? ביחידתך?
 
 
משמעת וציות
 
האם עובדים ממושמעים ?
האם עובדים מנהלים את עצמם ? יודעים לשמור על הגבולות?
האם עובדים מיישמים באופן מוקפד את ההחלטות ואת ההנחיות?
 
 
 
ועכשיו, נסו לשלב את שני התחומים יחדיו. משמעת עצמית וציות יחד עם הקשבה, סיוע ומתן תמיכה.
 
מהם התובנות?
מהן המסקנות?

 

 
< חזרה לעמוד הקודם
חזרה לראש העמוד